História a trendy do budúcnosti

Definícia e-learningu

 

Pojem e-Learning definuje zakladateľ amerického priemyslu E. Masie  nasledovne: „E-Learning je nástroj využívajúci sieťové technológie na vytváranie, distribúciu, výber, administráciu a neustálu aktualizáciu vzdelávacích materiálov“. Predtým bol v Spojených štátoch amerických e-Learning definovaný ako dodávka obsahu vzdelávania pomocou akýchkoľvek elektronických médií  (internet,  intranet, CD, satelitné vysielanie, atď.).  V  oblasti e-Learningu sa stretávame s rôznymi pomenovaniami uplatňovania počítačov vo výučbe, napríklad „automatizácia vyučovacieho procesu“ alebo „e-Education“.

E-learning

 

Elektronické vzdelávanie predstavuje širokú oblasť možností pre získavanie vedomostí vo vyučovacom procese prostredníctvom moderných informačných a komunikačných technológií.  Oblasť elektronického vzdelávania je pomerne rozsiahla, pričom pokrýva tvorbu a distribúciu interaktívnych elektronických kurzov (e-learningové  kurzy) a  taktiež riadenie výučby - to všetko za využitia moderných technológií. E-learningové kurzy môžu pozostávať z multimediálnych prezentácií, simulácií,  kombinácie animácií,  videa,  zvuku a  textového  výkladu a v neposlednom rade z testov pre overovanie znalostí

© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

 

Vzdelávanie prostredníctvom internetu má už dnes, v dobe jeho krátkej existencie ako globálneho zdroja informácií, svoju históriu. Boli to práve univerzity, hlavne tie americké, ktoré ako prvé pochopili význam globálnej komunikácie a začali vrhať množstvo energie a financií do vytvárania svojich stránok. Čoskoro sa začali objavovať prvé kurzy, ktoré bolo možné absolvovať on-line. Dnes sa dá počet kurzov, ktoré sú ponúkané prostredníctvom internetu v rôznych krajinách, počítať na stovky až tisícky [34].

 

Dištančné vzdelávanie má za sebou už niekoľko desaťročnú históriu. Prvou generáciou dištančného vzdelávania by sme mohli nazvať korešpondenčné kurzy a semináre ešte spred éry počítačov. V 60tych rokoch minulého storočia do dištančného vzdelávania začalo prenikať používanie audio a video záznamov, učenie dištančnou formou prebiehalo pomocou kurzov v rádiu a televízii. Postupne, blížiac sa k 80tym rokom sa začali viac používať vo výučbe aj počítače, avšak komunikácia bola stále ešte obmedzená. Približne v rokoch 1984-1993 sa dištančné vzdelávanie a vyučovanie pomocou informačných technológií („e-learning“ vo svojej pôvodnej podobe) začali spájať. V tomto období do vyučovania preniklo používanie multimediálnych prezentácií a výučbového softvéru na CD-ROM, ktorý sa dal jednoducho používať aj na domáce štúdium. V 90tych rokoch spolu s vývojom a rozšírením internetu sa dištančné vzdelávanie prenieslo takmer úplne do elektronickej roviny a splynulo s e-learningom. Okrem textov a obrázkov boli k dispozícii už aj jednoduché webové aplikácie a Java applety. Komunikácia medzi vyučujúcim a žiakmi prebiehala cez e-mail. Momentálne sa nachádzame v zatiaľ poslednej ére vývoja e-learningového dištančného vzdelávania, ktorú datujeme od roku 2000 [32].

Elektronické vzdelávanie verzus klasická výučba

 

E-learning, alebo elektronické vzdelávanie, je forma vzdelávania, pri ktorom sú kurzy vedené elektronickou formou. Výučbové materiály  sú distribuované po sieti, pričom pod sieťou rozumieme ako lokálnu sieť školy alebo firmy, tak aj širšiu sieť WAN, alebo dokonca celosvetovú sieť internet. Nesmie chýbať  istá  forma  komunikácie so  školiteľom  a  kolegami, či  už diskusné  fórum,  chat  alebo e-mail.   E-learning má za úlohu čo najefektívnejšie využiť informačné technológie v procese vzdelávania.

 

V dnešnej dobe sa e-learningová forma vzdelávania rozšírila najmä vo firmách ako pomôcka celoživotného vzdelávania a doškoľovania zamestnancov. Práve na celoživotné vzdelávanie sa kladie veľký dôraz, keďže doba sa rýchlo mení a na pracovnom trhu je dopyt po zamestnancoch, ktorí dokážu     s rýchlym vývojom technológií a trendov držať krok. E-learning sa javí ako vhodné riešenie pre celoživotné vzdelávanie [32].

 

Musíme však uviesť, že oproti klasickému vyučovaniu má elektronické vzdelávanie nielen výhody, ale aj určité  nevýhody. Mieru negatív a pozitív určujú faktory ovplyvňujúce úspešnosť e-learningu. Nesmieme zabúdať na humánne aspekty prezenčného vzdelávania. Hoci sú výhody e-vzdelávania pri uvažovaní obmedzení času, priestoru a ekonómie vzdelávania nepopierateľné, pretože vzdelanie prostredníctvom internetu má byť skôr doplnkom než náhradou prezenčného vzdelávania, treba konštatovať, že:

 

· stredobodom pozornosti nie je študent, ale technika,

· kvalitné elektronické vzdelávanie je drahé, do ceny treba totiž zarátať aj náklady na udržiavanie komunikačných sietí, osobné náklady za ich používanie, náklady na prípravu materiálov, náklady za kvalitnú študijnú podporu a i. [29].

 

Vývoj priemyselnej spoločnosti bol dlho predstavovaný ako zvyšovanie sa funkčných rozdielov jednotlivých spoločenských vrstiev. Platí, že čím viac sa spoločnosť vyvíja, tým viac sa posúva                   z nediferencovanej do spoločnosti diferencovanej v oblasti spoločenských vrstiev alebo systémov, kde každá vrstva plní rôzne funkcie. Takto by mohlo byť pravdivé tvrdenie, že rozvoj e-Learningu za posledných rokov zodpovedal tejto funkčnej diferenciácii.

 

Delenie súvisiace s vývojom e-Learningom sa však výlučne nespája s funkčnou diferenciáciou sociálnych subsystémov. Vynárajú sa mnohé iné možné delenia (napr. podľa sektora, cieľa a cieľovej skupiny), ktoré prispeli k narastajúcej diferenciácii e-Learningu. Okrem toho technológia umožňuje mnohé ďalšie scenáre používania; e-Learning sa často spájal s učením tvárou v tvár v zmiešanom vzdelávaní a môžeme zaznamenať aj špecifický vývoj e-Learningu v jednotlivých krajinách [27].

Rozdelenie e-learningu

študujúceho. Výučbové materiály sú pripravované školiteľom podľa charakteristík textu pre e-learning. Pre zabezpečenie spätnej väzby medzi študujúcim a lektorom, pre riadenie vzdelávania a usmerňovanie a pre presné vyhodnocovanie sa využívajú systémy pre riadenie e-kurzov, tzv. Learning Management Systems (LMS).

 

Vďaka e-learningu je možné riešiť niektoré špecifické problémy, ktoré úzko súvisia so vzdelávaním dospelých. V dnešnej uponáhľanej dobe plnej neustálych zmien v živote každého z nás zohráva obrovskú úlohu čas. Preto v súčasnej dobe je možné vybrať si najvhodnejší spôsob výučby  elektronické vzdelávania. Hlavne v oblasti firemného školenia je prínos elektronického vzdelávania nesporný. E-learning sa tu môže uplatniť ako veľmi užitočný a výkonný nástroj na zvyšovanie znalostí, schopností a kvalifikácie ako jednotlivcov, tak aj personálu moderných spoločností. Systémy pre tvorbu kurzov zasa umožňujú vytvárať užívateľom aplikácie podľa ich konkrétnych požiadaviek [33].

 

Elektronické vzdelávanie je najmodernejší spôsob multimediálnej výučby na báze internetu. Ponúka široké možnosti uplatnenia a vyznačuje sa kreativitou. Univerzity vo svete sa čoraz viac orientujú na  e-learning a všetko nasvedčuje tomu, že tento trend bude pokračovať [31].