Stránkovo orientované (card-based) systémy

 

 

© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

Ikonovo orientované (icon-based) systémy obsahujú paletu ikon, ktoré sa usporiadajú do postupového diagramu, ktorý znázorňuje beh a štruktúru programu. Ikony slúžia na zobrazovanie objektov na obrazovke, na animáciu vybraného objektu, na vetvenie behu programu alebo na ošetrenie reakcií užívateľov. Ikonovo orientované systémy sú „silnejšie“ (z pohľadu toho, čo všetko sa dá v nich realizovať) ako stránkovo orientované. Na druhej strane sú stránkovo orientované systémy pravdepodobne jednoduchšie na zvládnutie aj pre úplného začiatočníka.

 

Predstaviteľom tejto skupiny autorských systémov je Macromedia Authorware, vyvinutý pôvodne pre prostredie počítačov Apple Macintosh, ktorý bol implementovaný i do prostredia MS Windows. Ďalšími predstaviteľmi tohto typu autorských systémov sú napríklad Icon Author od firmy Aimtech, HSC Interactive od HSC Software.

Stránkovo orientované (card-based) systémy vytvárajú aplikácie ako postupnosť stránok. Kopírujú postupy používané u nosičov tlačenej informácie, kníh, časopisov a podobne. Okrem lineárneho prístupu po stránkach je možné k jednotlivým prvkom informácie pristupovať pomocou odkazov priamo, nelineárne a narušiť alebo úplne zrušiť stránkovú metaforu. Systém zvyčajne podporuje svojimi prostriedkami navigáciu po stránkach.

 

Typickým predstaviteľom sú systémy HyperCard a SuperCard pre počítače Apple Macintosh a systém Asymetrix ToolBook pre počítače PC so systémom MS Windows.

Generátory testov umožňujú vytvárať a spracovať otázky do databáz, z ktorých sa otázky generujú do jednotlivých testov. Otázky sa dajú generovať z databázy náhodne alebo vybrať priamo konkrétne otázky. Vygenerované testy môžeme vypracovať priamo na počítači alebo vytlačiť (aj s kľúčom) a použiť klasickým spôsobom. Do tejto kategórie sa dá zaradiť český DoTest.

Časovo orientované (time-based) systémy umožňujú dosiahnutie časovej synchronizácie jednotlivých udalostí. Základom je tzv. časová os na ktorú sa vyznačujú začiatky a konce najrôznejších aktivít (zobrazenie objektu, animácie, prehrávanie zvuku, videa a podobne), čím sa dosiahne ich naplánovanie. Môže tu byť i niekoľko rôznych časových osí, to znamená viac akcií môže prebiehať súčasne. Časová os môže byť delená až na desatiny sekundy a jednotlivé čiary označujú výskyt príslušného objektu alebo skupiny objektov na obrazovke.

 

Predstavitelia tejto skupiny autorských systémov sú Macromedia Director, Animation Works Interactive a v súčasnej dobe jeden z najvýznamnejších fenoménov na tvorbu multimediálnych aplikácií Macromedia Flash.

Časovo orientované (time-based) systémy

Generátory testov

Ikonovo orientované (card-based) systémy