Vznik a vývoj učebných programov

 

 

· Vývoj vyučovacích programov je totožný s vývojom vzdelávacích technológií. Ak chceme byť dôslední, musíme uznať, že prvá etapa vývoja začala Gutenbergovým vynálezom kníhtlače. Objav kníhtlače sa dá považovať za prvú etapu vývoja informačných technológií a jej premena na technológiu vzdelávaciu bola začatá prvou vytlačenou učebnicou.

· Vzdelávacie programy realizované na počítačoch. prišli neskôr, pretože počítače sa dlhú dobu využívali na účely technické, vedecké a hlavne vojenské.

· Prvé aplikácie, ktoré vychádzali z teórie programového učenia pedagóga Burhusa Frederica Skinnera, boli uvedené do života na konci šesťdesiatych rokov.  Základ mali v princípoch pedagogickej kybernetike, výsledkom týchto snáh boli vyučovacie automaty.

 

© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

· Jeden z najlepších automatov bol vyvinutý v Čechách a volal sa Unitutor. Každá stránka predstavovala výklad a na konci každej bola kontrolná otázka s výberom možných odpovedí. Podľa prevedenej voľby bolo možné program vetviť a pokračovať ďalej. Pretože sa po každej odpovedi okamžite objavilo hodnotenie, mala takáto činnosť okamžitú spätnú väzbu [6].

· Skinnerov vyučovací stroj využíval techniku lineárnych programov, ktoré neumožňovali žiakovi v prípade nepochopenia niektorého kroku získať dodatočné informácie a v prípade, že ľahko zvládol učivo, neumožňoval mu preskočiť nijakú časť. Tieto nedostatky odstránil neskôr N. A. Crowder vytvorením metódy vetveného programovania.

 

 

 

 

 

 

· Po príchode mikropočítačov sa objavil celý rad programov, ktoré na Unitútor nadväzovali. Najskôr sa objavili testy (tieto programy sa používajú dodnes a sú veľmi obľúbené). To, že sa počítače používali len na testovanie, samozrejme nemohlo vyhovovať. Do programového systému boli preto zapojené prvky „Umelej inteligencie“. Z testov sa zostavovali celé lekcie a nakoniec i kurzy. Tieto sa stále zdokonaľujú, vytvárajú sa v rôznych jazykových mutáciách. Prostredníctvom internetu sú prístupne ako pre lektorov tak aj pre študentov [7].