Riadiace systémy

© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

Prehľad u nás najpoužívanejších systémov pre manažment výučby

Systémy pre manažment výučby sú LMS, ktoré poskytujú tímu vývojárov platformu pre organizáciu obsahu a pre organizáciu poskytovania obsahu vo veľkom množstve možností. LMS systémy sú najčastejšie používané vo veľkých organizáciách, pre oddelenia ďalšieho vzdelávania zamestnancov a na veľkých univerzitách. Sú to veľmi silné nástroje umožňujúce viesť množstvo paralelných výučbových  projektov. V súčasnosti mnohé univerzity hľadajú spôsob, ako by svoje zdroje sprístupnili širokej verejnosti, majúcej záujem o ďalšie vzdelávanie. Pri tradičnom spôsobe výučby je nutná osobná prítomnosť študenta v triede, čo však pri väčšom záujme nie je možné kapacitne zabezpečiť. Tu prichádzajú na pomoc technológie e-learningu, ktoré prostredníctvom Internetu a prostriedkov pre manažment výučby (LMS), dokážu sprístupniť potrebné informácie širokému okruhu záujemcov [21].

 

Medzi najpoužívanejšie LCMS systémy, ktoré existujú aj v slovenskej jazykovej mutácii, patria:

 

eDoceo

Moodle

Tutor2000

uLern

 

Technický základ vzdelávania, založeného na využívaní internetu vytvárajú základné technológie a špecifické rozvojové nástroje pre tvorbu a riadenie učebného prostredia. Niektoré prvky základných technológií sa obvykle využívajú aj pri viacerých učebných metódach, čím nadobúdajú charakter špecifických rozvojových nástrojov, nevyhnutných pre tvorbu učebného prostredia, založeného na web-sieti.

 

 

 

Systémy pre manažment výučby je termín, ktorý sa používa pre široké spektrum nástrojov pre správu asynchrónnej výučby.

 

Systémy pre riadenie vyučovania - Learning Management System ( LMS )

Systémy pre správu a poskytovanie elektronických kurzov - Learning Content Management Systém (LCMS ) alebo len (CMS)

 

Nástroje LMS, LCMS poskytujú študentom pohľad na kurzy a úlohy, ktorých sa prostredníctvom týchto systémov zúčastňujú a na prehľad toho, čo je potrebné ešte urobiť alebo toho, čo bolo už urobené. Takisto poskytujú nástroje pre overenie si naučených vedomostí (pre študentov) a nástroje pre vykonávanie testov slúžiacich na sledovanie pokroku študenta (pre učiteľov) [21].

LMS a LCMS sú do istej miery nezávislé systémy. Ich spojnicou je v dnešnej dobe štandard SCORM. Ten definuje popis a chovanie učebných jednotiek obsahu tak, aby LMS bol schopný s ľubovoľným obsahom, splňujúcim štandard SCORM, spolupracovať a sprostredkovávať vyššie popísané funkcie. Zákazníci môžu využívať LMS a LCMS od rôznych výrobcov a tieto systémy spolu správne spolupracujú. Niektorí výrobcovia dodávajú ako LMS tak LCMS. Takéto systémy často spoločne ponúkajú vyššiu integráciu než akú poskytuje norma SCORM a prinášajú tak zákazníkom ďalšie výhody, ktoré nie je možné dosiahnuť spojením LMS a LCMS od rôznych výrobcov [25].