Spôsoby výučby |
Pod spôsobom výučby sa rozumie spôsob kontaktu študenta s učebnou látkou a spôsob komunikácie s vyučujúcim a s inými študentmi.
Najčastejšie používané spôsoby výučby sú [20]: 1. vyučujúcim vedená výučba 2. technológiou podávaná výučba 3. hybridný spôsob výučby |
© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom. |
Vyučujúcim vedená výučba |
Vyučujúcim vedené štúdium (alebo synchrónna „živá, v reálnom čase vedená“ výučba) je dôležité z dôvodu spoločného zdieľania skúseností či udalostí. Stretnutia sú naživo v klasických triedach, obvykle sa koná v reálnom čase, je interaktívna, má dynamický priebeh a je usmerňovaná vyučujúcim. Vyučujúcim vedené štúdium má možnosť dynamicky reagovať na prostredie a meniť plán štúdia alebo jeho priebeh podľa potrieb vyučujúceho v konkrétnom čase. Je realizovaná prostredníctvom PC, na ktorých sú nainštalované potrebné učebné materiály. Tieto počítače nie sú počas výučby pripojené na internet.
|
Technológiou podávaná výučba |
Jedná sa o spôsob, akým sa študujúci stretáva a dostáva do kontaktu s obsahom učebných materiálov a vyučujúcim. Nie je alebo len veľmi málo vyžadovaný fyzický kontakt študenta s vyučujúcim (tvárou v tvár). Vyučujúcim vedené tradičné triedy sú minimalizované, nahradené inými formami pôsobenia.
Štúdium často vyžaduje, aby mal študent k dispozícii počítač s príslušným programovým vybavením a niekedy i pripojenie na internet počas trvania výučby. |
Hybridný spôsob výučby |
Hybridný (zmiešaný) spôsob výučby často označovaný aj ako Blended Learning je taký spôsob, pri ktorom môžeme synchrónnu a asynchrónnu výučbu vzájomne kombinovať. Využíva možnosti výučby za pomoci prostriedkov IKT (multimediálne CD-ROM, lokálne počítačové siete, Internet) a je ho možné kombinovať s klasickým spôsobom výučby „tvárou v tvár“ (prednášky a cvičenia).
Dá sa povedať, že v súčasnosti ešte nenastali podmienky pre výučbu prostredníctvom len počítačových sietí. Samozrejme, tento spôsob je pri súčasnom stave techniky plne využiteľný aj u nás, avšak zatiaľ nie je pokrytosť výpočtovou technikou a pripojením k internetu taká, aby umožňovala využívať možnosti DiV bez živého kontaktu s vyučujúcim, všetkým potencionálnym záujemcom. Preto je dnes pre tie školy a univerzity, ktoré chcú využívať najmodernejšie trendy vo výučbe najprijateľnejším spôsobom pre vedenie výučby je “hybridný spôsob“. Dôležite pre takýto spôsob je:
· vyvážená kombinácia výučby pomocou počítačov a živých prednášok, · e-learning doplnený seminármi a cvičeniami (s podporou počítačov), · zmysluplné prepojenie tradičných pedagogických metód s využívaním možností Informačno-Komunikačných technológií. |
Distribúcia učebných materiálov je vykonávaná za pomoci optických pamäťových médií, ale aj prostredníctvom intranetu/internetu.
|
Vyučujúcim moderovaná komunikácia dovoľuje selektívnu interakciu medzi študentmi alebo vyučujúcim, dovoľuje (vyžaduje) kontrolu a vedenie toku interakcie vyučujúcim. Môžeme rozlíšiť dva modely prenosu:
1. vysielací model – štýl semináru, prednášky. Vyučujúci prednáša s malou alebo žiadnou odozvou a interakciou od publika. Tento model je |
možné ľahko rozšíriť na väčšie množstvá študujúcich a je asi najčastejšie používaný (ako príklad môžu slúžiť klasické prednášky na univerzitách).
2. dialógový model – malá skupina vedená vyučujúcim (expertom v danej problematike) často veľmi interaktívne, dynamicky sledovaná a prispôsobovaná aktuálnym potrebám dialógu a výučby. Tento model je typický pre „kamenné univerzity“ a vyžaduje menší počet študentov na skupinu (napríklad cvičenia v učebniach) [21]. |
Ak vo vyučovacom procese budeme používať počítače s pripojením na internet, môžeme e-learning podľa spôsobu realizácie výučby rozdeliť na [22]
|