Charakteristika vhodného študijného

textu pre e-learning

© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

Jednou z najdôležitejších podmienok úspechu študenta pri samoštúdiu je kvalita študijných materiálov [9]. Rozdiely medzi klasickými učebnicami a elektronickými textami sú značné. Pri tvorbe elektronických textov treba zohľadňovať určité aspekty a pristupovať k ich tvorbe iným spôsobom ako pri tvorbe klasických učebníc. Elektronický text musí samoštúdium v maximálnej miere uľahčovať, musia vzbudiť u študenta záujem o danú problematiku, a taktiež musí poskytovať ľahkú orientáciu študenta v ňom.

 

Medzi základné časti elektronického študijného modulu patria [9]:

 

· Úvod

· Študijné ciele

· Výkladový text 

· Zhrnutie

· Úlohy, cvičenia, testy a odpovede

· Slovník pojmov

· Literatúra

· Odkazy

· Prílohy

Preverovanie získaných vedomostí tvorí neoddeliteľnú súčasť vzdelávacieho procesu, pričom výsledky skúšania môžu byť užitočným zdrojom spätnej väzby pre pedagóga (kvalita pripraveného učebného/skúšobného materiálu, sú podkladom pre hodnotenie, klasifikáciu) i študenta (úroveň získaných vedomostí). Optimálnou formou skúšania v elektronickom prostredí je využitie testu s množinou preddefinovaných odpovedí. Hlavnou prednosťou e-testovania je zefektívnenie procesu skúšania tým, že sa urýchľuje spätná väzba, a taktiež sa výrazne uľahčuje spracovanie výsledkov.

Problematika e-testovania

Motivácia k štúdiu by mala prameniť predovšetkým z vnútornej potreby študentov dosiahnuť určitý cieľ a získať nové znalosti [11]. Skutočnosť však býva často iná a úloha motivovať a aktivizovať študentov spočíva spravidla na pedagógovi. Ten by mal preto pri príprave študijných textov použiť mnohé motivačné metódy a obmedziť nemotivačné faktory.

 

Niektoré metódy zvyšovania motivácie:

 

· kontrolné prvky štúdia musia byť navrhnuté tak, aby postupovali od jednoduchších k zložitejším,

· vložením tzv. sprievodcu štúdia sa odľahčí zložitý text, do sprievodcu sa môžu umiestniť aj pochvaly za zvládnuté štúdium,

· nadväzovaním komunikácie napríklad cez internet, e-mail, telefón získa študent oporu vo vyučujúcom,

· vkladanie vyriešiteľných otázok do textu,

· zadávať cvičenia, úlohy na vypracovanie,

· zapracovať testy,

· vkladanie netradičných prvkov (krížovky, hádanky) do materiálov.

 

Faktory tlmiace motiváciu študenta pri štúdiu:

 

· príliš dlhé vyučovacie texty,

· nezrozumiteľnosť a zložitosť textu a príkladov,

· nemožnosť overiť si postup a nejasné veci pri štúdiu,

· opakované neúspechy pri riešení problematiky,

· príliš nízka zložitosť textov, ktorá je v celom materiály rovnaká.

Motivácia študujúcich