Charakteristika vhodného študijného textu pre e-learning |
© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom. |
Jednou z najdôležitejších podmienok úspechu študenta pri samoštúdiu je kvalita študijných materiálov [9]. Rozdiely medzi klasickými učebnicami a elektronickými textami sú značné. Pri tvorbe elektronických textov treba zohľadňovať určité aspekty a pristupovať k ich tvorbe iným spôsobom ako pri tvorbe klasických učebníc. Elektronický text musí samoštúdium v maximálnej miere uľahčovať, musia vzbudiť u študenta záujem o danú problematiku, a taktiež musí poskytovať ľahkú orientáciu študenta v ňom.
Medzi základné časti elektronického študijného modulu patria [9]:
· Úvod · Študijné ciele · Zhrnutie · Úlohy, cvičenia, testy a odpovede · Slovník pojmov · Literatúra · Odkazy · Prílohy |
Preverovanie získaných vedomostí tvorí neoddeliteľnú súčasť vzdelávacieho procesu, pričom výsledky skúšania môžu byť užitočným zdrojom spätnej väzby pre pedagóga (kvalita pripraveného učebného/skúšobného materiálu, sú podkladom pre hodnotenie, klasifikáciu) i študenta (úroveň získaných vedomostí). Optimálnou formou skúšania v elektronickom prostredí je využitie testu s množinou preddefinovaných odpovedí. Hlavnou prednosťou e-testovania je zefektívnenie procesu skúšania tým, že sa urýchľuje spätná väzba, a taktiež sa výrazne uľahčuje spracovanie výsledkov. |
Problematika e-testovania |
Motivácia k štúdiu by mala prameniť predovšetkým z vnútornej potreby študentov dosiahnuť určitý cieľ a získať nové znalosti [11]. Skutočnosť však býva často iná a úloha motivovať a aktivizovať študentov spočíva spravidla na pedagógovi. Ten by mal preto pri príprave študijných textov použiť mnohé motivačné metódy a obmedziť nemotivačné faktory.
Niektoré metódy zvyšovania motivácie:
· kontrolné prvky štúdia musia byť navrhnuté tak, aby postupovali od jednoduchších k zložitejším, · vložením tzv. sprievodcu štúdia sa odľahčí zložitý text, do sprievodcu sa môžu umiestniť aj pochvaly za zvládnuté štúdium, · nadväzovaním komunikácie napríklad cez internet, e-mail, telefón získa študent oporu vo vyučujúcom, · vkladanie vyriešiteľných otázok do textu, · zadávať cvičenia, úlohy na vypracovanie, · zapracovať testy, · vkladanie netradičných prvkov (krížovky, hádanky) do materiálov.
Faktory tlmiace motiváciu študenta pri štúdiu:
· príliš dlhé vyučovacie texty, · nezrozumiteľnosť a zložitosť textu a príkladov, · nemožnosť overiť si postup a nejasné veci pri štúdiu, · opakované neúspechy pri riešení problematiky, · príliš nízka zložitosť textov, ktorá je v celom materiály rovnaká. |
Motivácia študujúcich |