© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

Computer Based Training

 

Computer Based Training (CBT), čiže „počítačom podporované vzdelávanie“ – ide o také vyučovanie, pri ktorom počítač pomáha študentovi v procese učenia. Ide o off-line formu e-learningu [22]. Učebné materiály sú distribuované na magnetických alebo optických nosičoch, ale je možné ich šíriť aj prostredníctvom internetu. Využívajú sa všetky možnosti počítačov (multimédiá, texty doplnené obrázkami, animácie, záznamy audio a video, projekcia atď.), čo umožňuje zvýšiť názornosť a zrozumiteľnosť preberanej látky. Metóda CBT je prevažne vhodná na prácu so študijnými materiálmi charakteristickými veľkými tokmi údajov, ako napríklad pri práci s videom. Taktiež je vhodná na cvičenia a písomné overovanie vedomostí.

Web Based Training

 

Web-Based Training (WBT), alebo „vzdelávanie s podporou webových služieb a s pripojením na internet“. Ide o on-line formu e-learningu umožňujúcu komunikáciu medzi študentmi a vyučujúcim v tzv. virtuálnej triede [22]. Študijné materiály sú distribuované cez internet a je ich možné priebežne aktualizovať. Táto metóda výrazne využíva zdroje informácií na internete, ktoré vyučujúci sprístupní študentom pomocou hypertextových odkazov.

Dištančné vzdelávanie 

 

Dištančné vzdelávanie  (DiV), alebo „vzdelávanie na diaľku“ predstavuje nový moderný trend v oblasti vzdelávania. Ide tu o vysoko individualizovanú výučbu – samoštúdium. Dištančné vzdelávanie je podľa [23] vzdelávací proces, ktorý umožňuje oddeliť vyučujúceho a študujúceho v čase alebo v mieste, poprípade aj v čase, aj v mieste. Komunikácia medzi pedagógom a študentom prebieha hlavne elektronicky  (pomocou e-mailu, chatu, audia, videa, telekonferencie, najčastejšie v prostredí webu). Výučbové materiály ako knihy, audio a video kazety, CD-ROM sa niekedy zasielajú aj poštovou službou, nie po sieti – vtedy hovoríme o korešpondenčnom (klasickom) DiV. Dištančná forma štúdia vyžaduje nový prístup k tvorbe učebných materiálov a pomôcok. Musia byť tvorené tak, aby čo najviac uľahčovali samoštúdium, čiže musia byť nielen obsahovo hodnotné, ale i zaujímavé a príťažlivé tak, aby motivovali ku štúdiu bez veľkej námahy - kúzelným slovom v tomto prípade je „interaktívne štúdium“.

V súčasnosti sa vo výučbe zvyčajne nevyskytuje čisto prezenčná, elektronická alebo dištančná forma. V praxi sa uplatňuje najmä zmiešaný spôsob výučby (Blended learning) a dištančná forma štúdia (štúdia na diaľku), a to najmä na vysokých školách. Školy, ktoré chcú byť úspešné, musia premyslene voliť, koordinovať a implementovať jednotlivé spôsoby výučby [23].