© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom. |
Computer Based Training |
Computer Based Training (CBT), čiže „počítačom podporované vzdelávanie“ – ide o také vyučovanie, pri ktorom počítač pomáha študentovi v procese učenia. Ide o off-line formu e-learningu [22]. Učebné materiály sú distribuované na magnetických alebo optických nosičoch, ale je možné ich šíriť aj prostredníctvom internetu. Využívajú sa všetky možnosti počítačov (multimédiá, texty doplnené obrázkami, animácie, záznamy audio a video, projekcia atď.), čo umožňuje zvýšiť názornosť a zrozumiteľnosť preberanej látky. Metóda CBT je prevažne vhodná na prácu so študijnými materiálmi charakteristickými veľkými tokmi údajov, ako napríklad pri práci s videom. Taktiež je vhodná na cvičenia a písomné overovanie vedomostí. |
Web Based Training |
Web-Based Training (WBT), alebo „vzdelávanie s podporou webových služieb a s pripojením na internet“. Ide o on-line formu e-learningu umožňujúcu komunikáciu medzi študentmi a vyučujúcim v tzv. virtuálnej triede [22]. Študijné materiály sú distribuované cez internet a je ich možné priebežne aktualizovať. Táto metóda výrazne využíva zdroje informácií na internete, ktoré vyučujúci sprístupní študentom pomocou hypertextových odkazov. |
Dištančné vzdelávanie |
Dištančné vzdelávanie (DiV), alebo „vzdelávanie na diaľku“ predstavuje nový moderný trend v oblasti vzdelávania. Ide tu o vysoko individualizovanú výučbu – samoštúdium. Dištančné vzdelávanie je podľa [23] vzdelávací proces, ktorý umožňuje oddeliť vyučujúceho a študujúceho v čase alebo v mieste, poprípade aj v čase, aj v mieste. Komunikácia medzi pedagógom a študentom prebieha hlavne elektronicky (pomocou e-mailu, chatu, audia, videa, telekonferencie, najčastejšie v prostredí webu). Výučbové materiály ako knihy, audio a video kazety, CD-ROM sa niekedy zasielajú aj poštovou službou, nie po sieti – vtedy hovoríme o korešpondenčnom (klasickom) DiV. Dištančná forma štúdia vyžaduje nový prístup k tvorbe učebných materiálov a pomôcok. Musia byť tvorené tak, aby čo najviac uľahčovali samoštúdium, čiže musia byť nielen obsahovo hodnotné, ale i zaujímavé a príťažlivé tak, aby motivovali ku štúdiu bez veľkej námahy - kúzelným slovom v tomto prípade je „interaktívne štúdium“. V súčasnosti sa vo výučbe zvyčajne nevyskytuje čisto prezenčná, elektronická alebo dištančná forma. V praxi sa uplatňuje najmä zmiešaný spôsob výučby (Blended learning) a dištančná forma štúdia (štúdia na diaľku), a to najmä na vysokých školách. Školy, ktoré chcú byť úspešné, musia premyslene voliť, koordinovať a implementovať jednotlivé spôsoby výučby [23]. |