© Tento projekt vznikol ako školské dielo podľa §51 zákona č. 18 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.

Off-line výučba

 

Off-line výučba prebieha na počítačoch, na ktorých sú nainštalované potrebné učebné materiály. Tieto počítače nie sú počas výučby pripojené na internet. Distribúcia učebných materiálov je vykonávaná za pomoci optických pamäťových médií, ale aj prostredníctvom intranetu/internetu.

 

 

On-line výučba synchrónna

 

On-line výučba synchrónna prebieha v reálnom čase, t. j. všetci účastníci kurzu môžu komunikovať v rovnakom čase, obvykle vo virtuálnych triedach. Pri štúdiu vo virtuálnych triedach všetci účastníci štúdia navzájom komunikujú pomocou e-technológií – potrebujú napríklad počítač pripojený na internet, telefón alebo PC slúchadlá s mikrofónom.

 

Medzi výhody tohto spôsobu výučby môžeme zaradiť:

· dynamický priebeh (je usmerňovaná vyučujúcim),

· vyučujúci môže improvizovať podľa zamerania študentov,

· podľa potrieb možnosť meniť plán štúdia,

· študentov, ktorí nedokončia kurz, je menej ako pri asynchrónnej výučbe,

· výroba synchrónneho kurzu je jednoduchšia a lacnejšia,

· táto forma je všetkým známa.

 

Nevýhody synchrónneho spôsobu výučby sú napríklad:

· študenti nemôžu študovať svojim vlastným tempom,

· ťažko sa štandardizuje a uchováva,

· potrebná koordinácia časových plánov, prípadne priestoru na výučbu,

· môžu vznikať cestovné náklady, náklady na prenájom miestností.

On-line výučba asynchrónna

 

On-line výučba asynchrónna vyžaduje pripojenie počítačov na sieť len na nevyhnutnú dobu pre komunikáciu študentov s vyučujúcim a pre komunikáciu študentov navzájom, napríklad diskusné fóra, odosielanie a prijímanie e-mailov. Umožňuje teda prácu študentov a vyučujúceho v rozdielnom čase a na rozdielnych miestach. Tento spôsob výučby sa spolieha na presne formulovaný plán, ktorý študenta vedie štúdiom. Študijné materiály bývajú často prenášané do počítačov študentov cez sieť – rôzne výučbové elektronické kurzy, Audio/Video, CBT, WBT, manuály, knihy a pod. Samotná výučba sa potom uskutočňuje off-line a to v čase, ktorý účastníkovi kurzu najviac vyhovuje.

 

Niektoré výhody asynchrónnej výučby:

· študujúci si môžu voliť tempo a spôsob prijímania informácií,

· časová a priestorová flexibilita,

· zníženie cestovných nákladov,

· jednoduchá distribúcia,

· jednoduchá správa a štandardizácia,

· umožnenie štúdia aj pre telesne postihnutých,

· pre pedagógov prináša úsporu vyučovacieho času.

 

Nevýhody asynchrónnej výučby:

· finančne a časovo náročná výroba kurzu,

· študujúci s vyučujúcim nemôžu navzájom komunikovať a reagovať v reálnom čase,

· možná bezradnosť pri niektorých častiach učiva,

· možný pocit izolácie pri štúdiu,

· kvalita výučby nezávisí len od kvality vyučujúceho, ale aj od kvality študijných materiálov,

· málo skúseností študentov s touto formou vzdelávania,

· vyžaduje veľkú motiváciu zo strany študentov (záujem študentov učiť sa a naučiť sa).

 

Spôsoby asynchrónnej výučby:

· počítačom podporovaná výučba (CBT)

· výučba s podporou webových služieb (WBT)

· vzdelávanie na diaľku (DiV)